Vanten
– En upplevelseföreställning
Välkommen till en resa in i sagans magiska värld!
Vanten är en interaktiv upplevelseföreställning, med musik, sång, berättande, TAKK/Tecken som stöd, rytminstrument och utforskande av sinnena. Föreställningen bygger på den Ukrainska folksagan där skogens djur hittar en övergiven vante i skogen, som de bestämmer sig för att använda som bo.
Publiken välkomnas att delta i föreställningen med hjälp av sinnesmaterial och instrument, allt utifrån sina egna förutsättningar. I centrum av berättelsen står vårda nordiska djur och Lovikka-vanten, som erbjuder en varmt vrå till vilsna och frusna.
Föreställningen är skräddarsydd för personer med omfattande funktionsnedsättning, men passar även väldigt bra för förskolebarn.
Föreställningen spelas av Lovisa Liljeberg och Stina Sarri, två musikpedagoger med lång erfarenhet av att arbeta med förskolebarn och barn på anpassad grundskola. Stina och Lovisa är skickliga och inkännande pedagoger som trollbinder publiken med sina röster, sin musik och sina berättelser. Lovisa Liljeberg är utbildad folk-& jazz sångerska, sångpedagog och instrumentalist. Stina Sarri är utbildad musik-och dramapedagog.
Vanten – en upplevelseföreställning, se den om du kan. Så fantastisk föreställning även för dig som är vuxen. Jag är fylld av energi och lycka efter jag sett den!
En fantastiskt fin föreställningen där precis ALLA kan vara delaktiga. Med bara ett leende och en varm blick från skådespelaren lämnar alla barn välvilligt ifrån sej instrumentet eller ullen de fått låna. Det är som magi!
Vill du boka Vanten?
Vi tar med föreställningen till er! Det enda vi behöver är en golvyta på ca 20m2, eluttag och några stolar och bord som vi kan använda på scenen.
För förskola: Max 20 barn åt gången, ålder 2-6 år.
För anpassad grundskola/träningsskola: Från 1 elev upp till cirka 8, plus assistenter. Vi gör tillsammans en bedömning av antal elever/föreställning, beroende på individernas behov. Vi rekommenderar att föreställningen återkommer en eller två gånger i nära anslutning till den första, då formen, materialen och instrumenten kan behöva upplevas och testas flera gånger och på flera sätt.